Post dr Dąbrowskiej – jadłospis na 7 dni

Dzisiaj przygotowałam dla was obiecane menu na 7 dni postu warzywno-owocowego. Starałam się, aby było kolorowe, różnorodne, a jednocześnie zawierało łatwo dostępne składniki i nie było bardzo pracochłonne do przygotowania. Mam nadzieję, że wam się spodoba i z niego skorzystacie.

Dzienny jadłospis składa się z trzech posiłków – śniadania, obiadu i kolacji. Jeśli lubicie jeść częściej, a mniej, możecie włączyć do menu rownież II śniadanie i podwieczorek  rozdzielając odpowiednio dania (np. koktajl możecie wypić na II śniadanie, a zupę zjeść na podwieczorek).

Tylko niektóre potrawy mają dokładny przepis (link), ale dania są tak proste, że na pewno uda się wam je przygotować po swojemu. A ja w kolejnym odcinku przygotuję dla was przepisy na faszerowane buraki i gołąbki.

Tymczasem życzę wam smacznego i powodzenia :-)

W razie pytań, piszcie :-)

Menu na 7 dni

 

Dzień I

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Koktajl z jarmużu, jabłka, soku z cytryny i wody
Surówka ze szpinaku, pomidorków koktajlowych, szczypiorku
Starte pieczone buraki z papryką czerwoną, szczypiorkiem i kiełkami rzodkiewki

Obiad:
Surówka z kapusty pekińskiej z marchewką, koperkiem, natką
Krem jarzynowy
Pieczony kalafior z natką pietruszki
½ grejpfruta

Kolacja:
Sałata rzymska ze świeżym ogórkiem, szczypiorkiem i koperkiem
Kiszona czerwona kapusta z marchewką
Leczo z papryką i cukinią

 

Dzień II

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Koktajl szpinakowo-jabłkowo-selerowy
Marchewka pokrojona w cienkie plasterki z cząstkami pomarańczy i świeżą kolendrą

Obiad:
Surówka z jarmużem, marchewką, rzodkiewką, szczypiorkiem i jabłkiem
Zupa ogórkowa z koperkiem
Duszona czerwona kapusta z suszonymi pomidorami i natką pietruszki

Kolacja:
Surówka z surowego brokuła z pomidorami, szczypiorkiem i kiszonym ogórkiem
Frytki z marchewki z sosem pomidorowym

Dzień III

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Sok z natki pietruszki, rukoli, jabłka, kiwi i imbiru
Świeży koper włoski (fenkuł) z cząstkami pomarańczy
Cukinia duszona z cebulą, szpinakiem i tymiankiem

Obiad:
Surówka z sałaty masłowej, pora, jabłka, kiszonych ogórków
Bulion warzywny z makaronem z marchewki i selera z natką pietruszki
Marchewka duszona z pietruszką, cebulą, czosnkiem, selerem naciowym z posypką z natki pietruszki, skórki z cytryny i czosnku

Kolacja:
Surówka z czerwonej kapusty, papryki, ogórka, szczypiorku, selera naciowego, jabłka i natki pietruszki
Kiszone ogórki ze startymi pieczonymi burakami i cebulką
Brokuły, kalafior i marchewka gotowane na parze z kiełkami lucerny i szczypiorkiem

Dzień IV

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Koktajl z kapusty bok choy, kiwi, ogórka i pomarańczy
Ryż z kalafiora z ogórkiem, pomidorkami, rzodkiewką, szczypiorkiem i selerem naciowym
Pieczona papryka ze świeżą kolendrą

Obiad:
Krem brokułowy z kiełkami brokuła
Makaron z cukinii z salsą pomidorowo-bazyliową

Kolacja:
Buraki faszerowane warzywami (papryka, pomidory, marchewka, cebula, czosnek, świeża kolendra, natka pietruszki)
Kapusta biała z marchewką, kalarepą, szczypiorkiem, koperkiem
Kiszona kapusta z marchewką i jabłkiem

Dzień V

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Koktajl z bazylii, papryki i jabłka
Sałata rzymska z cząstkami czerwonego grejpfruta i melonem

Obiad:
Sałata lodowa z kiszonym ogórkiem,porem ,jabłkiem i koperkiem
Kapuśniak z warzywami korzeniowymi
Leczo z dynią

Kolacja:
Duszona biała kapusta z cebulą i koperkiem
Mix sałat z pomidorami, świeżym ogórkiem, i żółtą papryką, z szczypiorkiem i kiełkami jarmużu
Kiszone ogórki z kiełkami pora i kalarepą

 Dzień VI

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Sok z natki pietruszki,  brokułów i pomarańczy i jabłka
Sałatka z cykorii, jabłka i roszponki
Buraczki duszone na ciepło

Obiad:
Krem cukiniowo-porowy
Grilowane bakłażany z sosem paprykowo-pomidorowym
Kimchi –  kiszona kapusta po koreańsku

Sałata lodowa z marchewką, rzodkiewką, szczypiorkiem i kiełkami lucerny

Kolacja:
Sałatka z sałatą rzymską, rukolą, z makaronem z surowej dyni, cząstkami pomarańczy, sok z cytryny, sól
Purée z kalafiora z koperkiem
Frytki z selera z sosem pomidorowym

 Dzień VII

Śniadanie:
Zakwas buraczany
Sok z jarmużu, natki, selera naciowego, jabłka, imbiru i cytryny
Pieczone jabłko z cynamonem

Obiad:
Ogórki małosolne ze szczypiorkiem i rukwią wodną
Zupa cebulowa z majerankiem
Gołąbki z kapusty włoskiej z farszem z kalafiorowego ryżu, podduszonej cebuli, marchewki, selera, suszonych pomidorów i natki pietruszki
Blanszowana marchewka w plasterkach z czosnkiem, miętą i octem winnym

Kolacja:
Kapusta pekińska z pomidorami, rzodkiewką, szczypiorkiem, sok z cytryny, sól
Kiszona czerwona kapusta z natką pietruszki
Grillowana cukinia z czosnkiem i tymiankiem

 

Dodatkowe informacje i wskazówki:

  1. Pamiętajcie, aby w ciągu dnia dużo pić. Dobrze jest sięgać po wodę (np. z cytryną, miętą) herbatki ziołowe (np. lipa, rumianek, koper włoski, mięta, roibos), soki warzywne ( np. z kiszonych ogórków, kiszonej kapusty, buraczano-marchewkowo-selerowy).
  2. Wszystkie surówki i sałatki można doprawić sokiem z cytryny, octem jabłkowym, niewielką ilością soli nieoczyszczonej np. kłodawskiej, himalajskiej, jak również przyprawami np. ziołami prowansalskimi, czubrycą, oregano i innymi naturalnymi przyprawami i świeżymi ziołami.
  3. Niektóre dania są podlinkowane do konkretnych przepisów. Jeśli jakiś przepis zawiera składniki, których nie powinno jeść się podczas postu, po prostu pomińcie je i przygotujcie danie bez tych składników np. bez oleju, bez awokado, bez strączków.

Spróbuj również

  • Anna Hajdamowicz

    Dzień dobry :)
    Co zamiast zakwasu buraczanego, którego nie mogę przełknąć?

  • Witam. Czy w trakcie karmi piersią, maluszek 11 mcy można przeprowadzić post z takim jadłospisem jak ten powyżej?

  • Sok z kiszonej kapust lub kiszonych ogórków labo po prostu dowolne kiszone warzywa

  • Agnieszko, podczas karmienia piersią post nie jest wskazany niestety.

  • Tak myślałam. Niestety niewiele można w trakcie KP. Zatem nic tylko czekać.

  • Ja miałam dokładnie to samo. Chciałam zrobić post, ale nie mogłam bo, albo byłam w ciąży, albo karmiłam piersią :-)

  • renata

    Magduś, Ty moje GURU największe jeśli chodzi o zdrowie odżywianie, dziękuję Ci za ten jadłospis :)

  • Bardzo proszę :-)

  • Karolina

    Szukałam, ale chyba jakos trefnie :( Jak zrobić zakwas buraczany?

  • Zakwas buraczany, czyli po prostu sok z kiszonych buraków. Wystarczy umyte buraki zalać ciepłą przegotowaną wodą z dodatkiem soli. Słóik przykryć gazą i odstawić w ciepłe miejsce na kilka dni. Do buraków można dodać jeszcze czosnek, liść laurowy, ziele angielskie. A żeby przyśpieszyć fermentację można na wierzch położyć kromkę razowego chleba. Po 3-5 dniach mamy ukiszone buraki i sok :-)

  • agrafka

    Surówka z surowego brokuła z pomidorami, szczypiorkiem i kiszonym ogórkiem jest moją faworytką. Taka prosta, a jakoś do tej pory nigdy jej nie próbowałam. Dzięki za pomysł :)

  • Nie ma za co :-) Cieszę się, że smakowało :-)

  • Sabina Bicz

    a te buraki – wyrzucamy czy zjadamy? :)

  • Oczywiście, że zjadamy – są pyszne :-)

  • Ania

    ale fajnie, nie muszę kombinować z przepisami na post! dzięki! :)

  • Bardzo proszę :-)

  • kasia

    Uwielbiam Pani blog ale tu zdaje się odbiega Pani od reguł Dr Dąbrowskiej, włączając kiwi czy pomarańce. Kiełki zdaje się również dopiero po poście. Przydałaby się też notka obok frytek z selera, że powinno się ominąć olej w przepisie..W diecie warzywno owocowej chodzi o to by przejść na stan odżywiania wewnętrznego a kiełki mają w sobie dużo białka, no i oleje i cukry (wyższa ich zawartość w pomaranczy i kiwi) są zabronione..

  • kasia

    może się mylę…nie mogę znależć klarownej informacji, na czym się Pani bazuje?

  • Witaj Kasiu. Nie odbiegam o reguł dr Dąbrowskiej. O zasadach tej diety piszę tu http://ammniam.pl/dieta-dr-dabrowskiej-co-mozna-jesc/ I w tym wpisie jest też link do informacji o owocach ( bardzo fajnie wszystko jest tam wyjaśnione). Generalnie jeśli chodzi o owoce to ważna jest ilość, to mają być małe ilości owoców. Kiełki można jeść, ale nie wszystkie. Nie można jeść kiełków roślin strączkowych, bo one mają dużo białka, ale kiełki rzodkiewki, brokułów, jarmużu, lucerny właśnie można. Niedawno została opublikowana książka o diecie Dąbrowskie o której piszę tu http://ammniam.pl/post-dr-dabrowskiej-podsumowanie/. Dr Dąbrowska napisała do niej wstęp. To takie aktualne kompedium wiedzy o tej diecie. Książka Dr Dąbrowskiej została napisana 20 lat temu, co za tym idzie nie było dostępu do wielu produktów, których nie ma przez to w menu. A poza tym wiedza z zakresu dietetyki też się różniła. Dąbrowska też

  • to wszystko bierze pod uwagę i mówi o tym na swoich wykładach.

  • Beata Kozar

    Jestem zupełnie początkująca, ale wszędzie czytam że kiszonek nie wolno, bo zatrzymują wodę … a tu dość tego sporo, to jak z tym w końcu? ;)

  • Pierwszy raz słyszę. Kiszonki są jak najbardziej wskazane, szczególnie sok z kiszonych buraków.

  • Beata Kozar

    https://uploads.disquscdn.com/images/909775b4e4ae15a568147a083395c316faec1f9d5fc786db25b8551d798d6de9.png

    Takie informacje znalazłam na stronie dr Dąbrowskiej, ale faktycznie dotyczy to głownie osób z tendencją do nadciśnienia ;) do tego gotowanych warzyw typu marchew, burak jako chora na insulinoopornośc także nie mogę… ;(

  • Bo chodzi o to,że kiszonki mogą zawierać sporo soli, dlatego najlepiej jeśc domowe. Jesli nie możesz gotowanych, to może surowe ?