Co można jeść na diecie dr Ewy Dąbrowskiej ?

Podstawową zasadą diety dr Ewy Dąbrowskiej jest spożywanie warzyw i owoców o niskiej zawartości cukru, białka i tłuszczu. W ten sposób organizm dostaje mało kalorii i przestawia się na odżywianie wewnętrzne. Dodatkowo otrzymuje sporą dawkę witamin, soli mineralnych i innych fitozwiązków, korzystnie działających na nasz organizm.

Podczas postu dozwolone są następujące produkty:

WARZYWA KORZENIOWE: marchew, seler, pietruszka, pasternak, buraki

WARZYWA KRZYŻOWE zwane inaczej kapustnymi*: kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta pekińska, kapusta bok choy, kapusta włoska, brukselka, jarmuż, kalafior, brokuły, kalarepa, brukiew, rzodkiew, rzepa, gorczyca, rzeżucha, rzodkiewka, rukola, rukiew wodna, musztardowiec i inne

ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE nie będące kapustnymi: szpinak, wszystkie rodzaje sałat (np. sałata, rzymska, lodowa, masłowa, dębowa, karbowana) roszponka, mizuna, boćwina, botwinka, portulaka warzywna, natka pietruszki, koperek, bazylia, mięta, kolendra, szałwia, tymianek, rozmaryn, mniszek lekarski, pokrzywa, endywia i inne

WARZYWA CEBULOWE: czosnek, cebula, por, szczypiorek

WARZYWA DYNIOWATE: dynia, ogórki, cukinia, kabaczek

WARZYWA PSIANKOWATE (oprócz ziemniaków)**: papryka, pomidory, bakłażan

A także inne warzywa tj. seler naciowy, cykoria, koper włoski, szparagi, kiełki warzyw dozwolonych w diecie (kiełki lucerny, jarmużu, pora, cebuli, buraków, rzodkiewki)

OWOCE NISKOCUKROWE o niskiem ładunku glikemicznym: m.in. cytryna, jabłka, grejpfruty, owoce jagodowe (min.truskawki, jagody), kiwi. Więcej o owocach w kontekscie postu  przeczytacie tu (klik) – bardzo fajnie napisane.

Warzywa i owoce można jeść surowe, ugotowane i kiszone.

Dania można doprawiać wszystkimi naturalnymi przyprawami. Można używać niewielkie ilości soli nieoczyszczonej, chyba, że ktoś ma nadciśnienie, wtedy sól jest zakazana.

menu2

W zależności od tego w jaki sposób ułożone są postne menu, można dostarczyć organizmowi więcej lub mniej witamin, soli mineralnych, polifenoli i innych fitozwiązków.

Warto zatem podczas diety jeść różnorodnie, kolorowo, a z całej puli warzyw i owoców zwracać szczególną uwagę na te o wysokiej gęstości odżywczej, czyli takie, które mają mało kalorii, a jednocześnie są napakowane dużą ilością witamin, minerałów ect.
I tu na pierwszym miejscu znajdują się warzywa zielonoliste, które jak zauważyłam często są pomijane, albo występują w niewielkich ilościach w postnych jadłospisach. A szkoda bo to kopalnia związków przeciwzapalnych, antynowotworowych ect. Można jeść je pod różną postacią (koktajle, surówki ) w dużych ilościach, bo dostarczają niewielkie ilości kalorii, są ubogie w cukier, białko i tłuszcz.

Komponując nasze codzienne postne i menu trzymałam się następujących zasad:

  1. Jeść różnorodnie i kolorowo.
  2. Jeść jak najwięcej warzyw zielonolistnych
  3. Jeść dużo kiełków (są bardzo gęste odżywczo, mają więcej witamin i minerałów niż ich dorosłe formy)
  4. Do każdego posiłku włączać produkty kiszone
  5. Codziennie jeść czosnek i inne cebulowate
  6. Jeść mało owoców niskocukrowych
  7. Pić dużo płynów – minimum 2 litry

Każdy posiłek przygotowywałam tak, aby zawierał warzywa surowe, gotowane i kiszone. I aby zawsze były w nim warzywa zielonolistne.

Dzień zaczynaliśmy od 1-2 szklanek wody z sokiem z cytryny, potem był, zakwas buraczany, zielony smoothie, a po nich za jakiś czas śniadanie w postaci kolorowego talerza.
Ja, czasami zamiast wody piłam sok z grejpfruta.

Na obiad była zawsze jakaś zupa np. krem z warzyw korzeniowych, a na drugie danie, jakieś duszone/pieczone lub gotowane warzywa (np.leczo, pieczony kalafior, makaron z cukinii), surówka na bazie zielonych liści i innych kolorowych warzyw oraz kiszonka.

Kolacja była  podobna do II dania, złożona z innych warzyw.

Czasami jedliśmy pieczone jabłko, kawałek arbuza, garść owoców jagodowych, grejpfruta.

Między posiłkami piliśmy dużo wody, zakwas buraczany, sok z kiszonych ogórków lub kapusty, zielone koktajle.

Dodatkowe informacje:

*Osoby z niedoczynnością tarczycy mogą spotkać się z informacjami, że powinny unikać warzyw krzyżowych. Okazuje się jednak, że nie jest to prawda. Osoby takie mogą jeść takie warzywa, ale  lekko podgotowane lub na surowo, ale nie więcej niż 1 kg dziennie [1,] [2,]. Ponadto należy zadbać o prawidłową podaż jodu w codziennej diecie.

** Warzywa psiankowate powinny z jadłospisu wykluczyć  osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne, artretyzm, bóle stawów. Warzywa te zawierają glikoalkaloidy – naturalne, toksyczne substancje chemiczne używane przez rośliny m.in. w celu ochrony przed zjedzeniem przez owady i zwierzęta. Ich spożycie wywołuje podrażnienie przewodu pokarmowego, które może prowadzić do nieszczelności jelit i nadmiernego pobudzenia układu immunologicznego. Wykluczenie tych produktów z diety osób z chorobami autoimmunologicznymi, może pomóc wyciszyć aktywność przeciwciał, a co za tym idzie przytłumić objawy choroby.

Przed postem zaleca się zrobienie badań, aby wykluczyć nietolerancje pokarmowe i ewentualne wykluczenie niektórych produktów z jadłospisu.

menu1

A jak nam poszedł post ? Ja zrobiłam 3 tygodnie, mąż dwa :) O naszych wrażeniach, przemyśleniach i o tym, dlaczego nie dobrnęliśmy do 42 dni, opiszę w następnym odcinku :-)

Spróbuj również

50
Dodaj komentarz

avatar
25 Comment threads
25 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
25 Comment authors
MagdaKarolinaMarek SulichIzaGoha Recent comment authors
  Powiadomienia  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
rudzitsu
Gość
rudzitsu

Ja byłam dwa tygodnie na diecie, ale w ośrodku, więc łatwiej ;) Następnym razem zrobię już w domu. Jak to jest z przyprawami? I czy jest szansa na zbiór przepisów, które zastosowaliście? Pozdrawiam!

Magda Gembacka
Gość

Moja mama też była w ośrodku kilka razy i mówi, że z jednej strony łatwiej, ale z drugiej narzekała na monotonne dania. Przyprawy można wsztstkie – majeranek, tymianek, bazylię, pieprz, cynamon, kardamon, lubczyk. oregano. Co do zbioru przepisów to spóbuję zrobić taki :-) POzdrawiam.

Maguda
Gość
Maguda

A co z używaniem olejów np z oliwy, pestek różnych warzyw czy owoców? czy to na pewno takie sensowne i zdrowe spożywać produkty bogate w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach bez ich dodatku? rozumiem, że jak się je tylko warzywa to raczej szybko się chudnie, no ale co potem z powrotem do jakiejś racjonalnej diety? racjonalnej w sensie spożywania również węglowodanów złożonych.

Magda Gembacka
Gość

Podczas postu nie można używać żadnych tłuszczów, ani nasion czy orzechów, który ten tłuszcz zawierają w dużej ilości. A tłuszcz jest w każdej roślinie, tylko w różnych ilościach. Nie potrzeba go niewiadomo jak dużo, żeby rozpuściły się w nim witaminy. A jeśli chodzi o powrót do racjonalnego odżywiania to on jest bardzo ważny i najtrudniejszy. Należy po prostu powoli wprowadzać inne zdrowe produkty takie jak kasze, ryż, strączki, awokado ect. Stopniowo zwiększając kaloryczność posiłków. Pisałam o tym w poprzednim wpisie na temat diety dr Dąbrowskiej.

Maguda
Gość
Maguda

Szczerze powiedziawszy bardzo chętnie przeszłabym na taką dietę, jednak obawiam się, że poniosłabym fiasko podczas powrotu do zwykłej diety.

sunflower_agi3
Gość
sunflower_agi3

Ja też bardzo bym poprosiła o taki zbiór przepisów, ponieważ zamierzam w drugiej połowie września przeprowadzić post. Znacznie ułatwiłoby mi to życie :-)
I z niecierpliwością czekam na wpis o wrażeniach “po”
Pozdrawiam :-)

Magda Gembacka
Gość

Postaram się :-)

sunflower_agi3
Gość
sunflower_agi3

Super :-) Dziękuję

Juanka
Gość
Juanka

Przylaczam sie do postu E,D, czekam na zbior przepisow :-) super blog!

Magda Gembacka
Gość

Dziękuję. Zbiór przepisów jest w trakcie przygotowań. Proszę o jeszcze chwilę cierpliwości :-)

Qchniazdrowia/Magda
Gość
Qchniazdrowia/Magda

No właśnie, dlaczego nie dobrnęliście do 42 dni? Czekam na kolejny odcinek z tej serii :-)

Magda Gembacka
Gość

Madzia, będzie już niebawem. Dzięki za przypomnienie. Ściskam

renata
Gość
renata

Kochana, a będzie jeszcze jakiś wpis o diecie dr Dąbrowskiej? Tak bardzo czekam na zbiór przepisów, no i dlaczego przygoda z dietą zakończyła się u Was po 42 dniach :)

Magda Gembacka
Gość

Ach będzie. Przepraszam za zwłokę. Wiem, że czekacie na ten wpis. Będzie napewno.

renata
Gość
renata

Dziękuję :)

Classy Simple Life
Gość

Bardzo ciekawy i motywujący post. Sama przymierzam się do przeprowadzenia postu dr Dąbrowskiej. W porozumieniu z endokrynologiem postanowiłam zrobić sobie 14 dniowy post i jestem ciekawa efektów, zwłaszcza, że jako osoba po całkowitym usunięciu tarczycy muszę przyjmować codziennie leki – pozdrawiam serdecznie :)

agrafka
Gość
agrafka

Hej :) Czy mogłabyś, proszę, opublikować na blogu kolejne przepisy do diety dr Dąbrowskiej? Te zdjęcia wyglądają baaardzo smakowicie! Spróbowałam kilka pomysłów z Twojego ostatniego wpisu “Post dr Dąbrowskiej – jadłospis na 7 dni” i są PRZE-PY-SZNE. Chętnie wypróbowałabym kolejne. Niby prosta sprawa, bo w zasadzie operuje się kilkoma dowolnymi warzywami, ale jakoś nie mam takiego polotu jak Ty :D
Pozdrawiam!

Magda Gembacka
Gość

Cześć :-) Cieszę się, że proponowane dania Ci smakują :) Jeśli chodzi o przepisy to na pewno będzie przepis na nadziewane buraki i gołąbki :-)

agrafka
Gość
agrafka

O, super!

Małgorzata Odish Wasik
Gość
Małgorzata Odish Wasik

Mam pytanie: czy w diecie można używać mleka kokosowego?

Dorota Mazur
Gość
Dorota Mazur

Nie można niczego, co nie jest wymienione w “dozwolonych warzywach i owocach”

.

Magda Gembacka
Gość

Nie, nie można.

Izabela Waliczek
Gość
Izabela Waliczek

Witaj , mam pytanie czy mogę jeść cukinię , jak się ma awokado w tej diecie oraz zdziwił mnie arbuz i truskawki…? jesli można to będę przeszczęśliwa :)))))

Magda Gembacka
Gość

Witaj Izo, cukinię można jeść, awokado nie (ma za dużo tłuszczu), arbuz i truskawki można, ale w niedużych ilościach (plaster arbuza, garść truskawek).

Izabela Waliczek
Gość
Izabela Waliczek

Dziękuję za odpowiedź, ale drążę dalej ;) …bo nie zdążyłam przeczytać książki, a źródła w których szukam są tak rozstrzelone …że Ty wydajesz mi się najlepszą wyrocznią. interesują mnie tez pieczarki które uwielbiam , melon tez mnie zaskoczył… a tu coś zacytuję , co Ty na to ? “Analizując tabele kalorii i wartości odżywczych: 100 g jabłka ma aż 12 WW! Jest wiele innych owoców, które mają mniej cukrów, zatem nadają się do postu. 100 g soku z cytryny – 1,6 WW, 100 g grapefruita – 5,3 WW, 100 g melona – 5,2 WW, 100 g malin – 5,6 WW,… Czytaj więcej »

Magda Gembacka
Gość

Iza, pieczarek nie można – mają sporo białka. A o owocach poczytaj tu http://www.dietawarzywnoowocowa.pl/2015/07/jakie-owoce-mozna-jesc-na-diecie.html Ważna jest wielkość porcji. Bardziej dokładny wskaźnik ilości cukru niż indeks glikemiczny to ładunek glikemiczny. O tych dwóch wskaźnikach możesz przeczytać tu https://www.czasnatrenera.pl/czytelnia/indeks-glikemiczny-i-ladunek-glikemiczny.html :-)

Magda Gembacka
Gość

Nie ma, ale to nie znaczy, że nie można go jeść. To warzywo korzenne, niskokaloryczne podobnie jak marchewka czy pietruszka.

Piotr
Gość
Piotr

witam,
czy w diecie dr Dąbrowskiej dozwolone jest jedzenie zielonego groszku ?

Magda Gembacka
Gość

Nie, groszku nie można jeść na tej diecie. Podobnie jak nie można jeść bobu czy fasolki szparagowej. Te warzywa mają za dużo białka.

rinoa
Gość
rinoa

Magda, arbuza nie wolno, bo ma dużo cukru. Owszem podają w ośrodkach, które prowadzi p. doktor ale w tygodniu WYCHODZENIA z diety. Jagodowe można w bardzo niewielkich ilościach-dekoracyjnych (wg słów dr Dąbrowskiej). Chyba, że ty wiesz lepiej od niej.

Magda Gembacka
Gość

Nie jestem mądrzejsza od dr Dabrowskiej :-) Moi rodzice od trzech lat jeżdżą do różnych ośrodków dr Dąbrowskiej i pojawiał się tam arbuz i nie było to na tygodniu wychodzenia. W każdym razie zasada jest prosta – nie należy jeść owoców, które podniosą cukier do góry, na tyle, że przerwie się odżywianie wewnętrzne. I tu jest ważna ilość owoców jakie zjemy i tazw. ładunek glikemiczny, który pokazuje ilość węglowodanów w porcji, jest dokładniejszy niżindeks glikemiczny. Więcej można na ten temat przeczytać tu http://www.dietawarzywnoowocowa.pl/2015/07/jakie-owoce-mozna-jesc-na-diecie.html i tu (na samym końcu jest info o arbuzie) http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/indeks-i-ladunek-glikemiczny

magda
Gość
magda

Witam. Kasze, ryże itp dozwolone ??

Magda Gembacka
Gość

Podczas diety Dąbrowskiej kasze są zabronione.

Oliwia Kowalewska
Gość
Oliwia Kowalewska

Czy można gotować zupy na mięsie czy trzeba na wodzie jak wegeterianie? I jeszcze jedno czy można jeść ryż?

Magda Gembacka
Gość

Lepiej gotować na wywarach warzywnych.

KinaK
Gość
KinaK

Witam, czy dietę dr. Dąbrowskiej mogą stosować osoby z wadą serca i z problemami z ciśnieniem?

Michal Gabrylewicz
Gość
Michal Gabrylewicz

czy trzeba liczyc kalorie???

Magda Gembacka
Gość

Nie, nie trzeba liczyć kalorii

nira
Gość
nira

Wiat a czy można do potraw dodawać mleczko kokosowe ?

Paweł
Gość
Paweł

Hej a jak jest z warzywami konserwowanymi .
przecież jak ja pracuje ciężko fizycznie to na tej diecie wywrócę się za tydzień .
jakiś cukier musi być . Robiłem kiedyś kopenhaską i po tygodniu się wywracałem a to 700 kcl a tu 400

Paweł Mnich
Gość
Paweł Mnich

Jeszcze może o dodatkach takich jak musztardy i chrzan bo na bazie niektórych warzyw np selera . pasternaku i pory można zrobić miksując je sosy podobne do beszamelowych tylko trzeba je czymś przyprawić . skoro tak mało kalorii to jak stosować dietę u pracujących fizycznie . Mam doskonałe przetwory z cukini jako sałatki tarte i dipy z papryki a i mam swoje uprawy ekologiczne ale w przetworach zawsze jest trochę cukru .NIE MOŻNA NA TEJ DIECIE PRZEŻYĆ DWÓCH TYGODNI NA BUDOWIE. Więc jak ją modyfikować ? aktualnie mam wszystko co potrzeba miksery , wyciskarki, grile i myślę jak zacząć ,bo… Czytaj więcej »

Aga
Gość
Aga

A śliwki suszone moza zjeść. No tak pare tylko ? Proszę o szybka odpowiedz .

Magda Gembacka
Gość

nie, nie można

Magda Gembacka
Gość

Tej diety nie można zmodyfikować. Najlepiej wtedy nie pracować :-)

Goha
Gość
Goha

Kochana, dziękuje za bardzo przystępny wpis! Mam pytanie, czy grillowane warzywa-np. Bakłażany i cukinie są dozwolone w tej diecie? Lub pieczone, np. Burak?

Iza
Gość
Iza

Witam,
Czy na tej diecie sa dozwolone kielki kozieradki, kielki brokuly, kielki rzodkiewki?

Iza
Gość
Iza

Witam,
Czy na tej diecie sa dozwolone kielki kozieradki, kielki brokuly, kielki rzodkiewki?

Marek Sulich
Gość
Marek Sulich

Witam, czy mozna jesc musztarde i ketchup oraz pic do cykori mleko ryzowe?

Karolina
Gość
Karolina

dzień dobry Pani Magdaleno, interesuje mnie kwestia użycia mleka roślinnego w diecie – chciałam jakiegoś użyć w połączeniu z kawą z cykorii. Orientuje się Pani może czy jakiś rodzaj mleka jest dopuszczalny?