Kocham, nie tuczę – stop nadwadze i otyłości u dzieci i młodzieży

Co piąte dziecko w wieku szkolnym zmaga się z problemem nadwagi i otyłości. Według raportu UNICEF-u polskie dzieci tyją najszybciej w Europie[1]. Dietetycy ostrzegają, że z powodu licznych chorób przewlekłych i powikłań związanych z nadmierną masą ciała, młode pokolenie Polaków może żyć krócej od pokolenia swoich rodziców . Problem jest olbrzymi, a niestety często niedostrzegany.

Zbyt wysoki wskaźnik masy ciała jest efektem złych nawyków żywieniowych i braku odpowiedniej ilości aktywności fizycznej. Dzieci często jedzą niestety żywność wysoko przetworzoną. Białe pieczywo, frytki, nuggetsy, parówki, soki, napoje gazowane, słodycze to stałe elementy w ich codziennym menu. Brakuje w nim natomiast warzyw, owoców, pełnoziarnistego pieczywa, kasz, nie wspominając już o roślinach strączkowych czy nasionach i orzechach.

kochamnietucze

Mimo, że coraz więcej mówi się o zdrowym odżywianiu i jego olbrzymim znaczeniu dla zdrowia, wciąż wiele ludzi to bagatelizuje i odżywia się nieprawidłowo. Niezdrowy sposób odżywiania rodziców to również źle odżywiane dzieci. Nawyki żywieniowe wynosimy przecież  głównie z domu.
Czy wiecie, że w przypadku obojga szczupłych rodziców tylko 9 % dzieci zmaga się z otyłością ? W przypadku jednego otyłego rodzica odsetek otyłych dzieci wzrasta już do 50 %, a gdy otyli są oboje rodzice odsetek ten wynosi aż 75 %. Za taki stan rzeczy geny odpowiadają jedynie w 25 %, reszta to efekt niezdrowego stylu życia całej rodziny. [2]

Skutki otyłości w wieku dziecięcym są bardzo poważne. Dzieci i młodzież zmagające się z takim problemem są narażone na choroby układu oddechowego (astmę oskrzelową, bezdech podczas snu), endokrynologicznego (przedwczesne dojrzewanie, cukrzycę typu II, zespół torbielowatych jajników), stłuszczenia wątroby, nieprawidłowości ortopedyczne (koślawe kolana, wady postawy)  i zaburzenia psychiczne. W wieku późniejszym wzrasta u nich ryzyko m.in. schorzeń układu sercowo-naczyniowego i cukrzycy II typu [3]

Warto zatem dbać o dietę dzieci już od najmłodszych lat, aby nie dopuścić do rozwoju nadwagi i otyłości. I pamiętajmy również o sobie – dbajmy o swoją dietę, aby być przykładem dla młodszych, a także, aby zadbać  o swoje zdrowie.

[1] Raport UNICEF

[2] Poradnik dobrego jedzenia. Szkoła na widelcu 2015, s. 7.

[3] Nadwaga i otyłość u dzieci i młodzieży. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2007, 6 (55)

Wpis w ramach kampanii Kocham, nie tuczę

baner_kochamnietruje_

Spróbuj również