gryczki1

Gryczane kotleciki

Share Button

Kotlety z kaszy gryczanej  bez glutenu, jajka i laktozy. Szybka i prosta propozycja na obiad lub kolację.

Już grudzień. Tuż, tuż do świąt, a ja czuję się trochę jak niedźwiedź wybudzony z zimowego snu. Gdzie ja jestem ? O co chodzi ? Jakie święta ? ;-)

Dzisiaj mam dla Was jeszcze nieświąteczny, prosty przepis na kotleciki gryczane. W zeszłym roku robiłam podobne kotlety. Wersja aktualna nie zawiera jajek, które zastąpiłam mielony siemieniem lnianym.

Kacperkowi bardzo zasmakowały te kotleciki i często się o nie upomina.
Wygrały nawet z kotletami żółtymi, które Mały jadł do te pory najchętniej i trudno było go namówić na inne.
Za pierwszym razem był oczywiście opór, ale gdy tylko minął, kotlety gryczane zniknęły w oka mgnieniu. Od tej pory są ulubione.

Najczęściej podaję je z kilkoma warzywami np. buraczkami i brokułami, albo z brukselką i kiszonymi ogórkami.

Kotleciki gryczane

Danie dla maluszka po 18 m.ż.

Rozkład dań wg wieku jest rozkładem szacowanym. Każde dziecko jest inne i należy do jego diety podchodzić indywidualnie.Podając dziecku nowe danie,zawsze należy uważnie obserwować reakcję jego organizmu na ten posiłek. E. Lorenc, dietetyk.

Składniki:
1/2 szklanki kaszy gryczanej niepalonej (białej),
1 duża cebula lub dwie mniejsze,
3 łyżki zmielonego siemienia lnianego,
sól do smaku,
oliwa z oliwek.

Kaszę gryczaną należy dokładnie przepłukać, a następnie zalać 1,5 szklanki wody i gotować pod przykryciem do momentu, aż kasza wsiąknie wodę.
W tym czasie drobno posiekać i zeszklić na oliwie cebulę. Do ugotowanej, jeszcze ciepłe kaszy dodać cebulkę, siemię lniane i sól. Wszystko dokładnie wymieszać i ugnieść łyżką w taki sposób, aby część ziarenek kaszy się rozpadła się i powstała klejąca masa. Całość odstawić do lodówki na około 30 minut.
Następnie formować niewielkie kotleciki, obtaczać je w zmielonym siemieniu lnianym lub słoneczniku. Kotleciki usmażyć na niewielkiej ilości tłuszczu lub upiec w piekarniku nagrzanym do 180 °C przez 10-15 minut. Podawać z warzywami.

Smacznego !

Wskazówki:

  • Do kotletów można dodać np. posiekaną natkę pietruszki,
  • Siemię lniane można zastąpić zmielonymi płatkami owsianymi (wtedy kotlety będą zwierały gluten),
  • Piekąc kotleciki w piekarniku należy położyć je na papierze do pieczenia, a ich wierzch delikatnie posmarować oliwą (opcjonalnie).

 

Zobacz również:

  • http://zielenina.blogspot.com/ zielenina

    przepadam za kotlecikami z kaszy :)

  • http://alkitchen.blogspot.com/ ALB

    świetne, nawet nie sądziłam, że bez jajka i mąki to wyjdzie..

  • http://kuchniaalicji.blogspot.com/ margot

    to ja Madzia pakuje i za kilka godzin będę u Ciebie i poproszę takie kotleciki co drugi dzień:D
    a zdjecia do zjedzenia takie smakowite

  • Magdalena

    Alcia, zapraszam, przybywaj :-)

  • Magdalena

    Zieleninko, my też :-)

  • Magdalena

    ALB, yyjdzie, wyjdzie :-)

  • http://Stronawww Ola

    wypróbowałam, są przepyszne. Zajadaliśmy się z Bolkiem polewając jogurtem naturalnym.

  • Gosia

    Kotleciki lądują na naszym stole już po raz czwarty. Robię je wtedy gdy już nie mam pomysłu na obiad. Zastanawia mnie dlaczego są dla maluszka dopiero po 18 m-cu. Mój młodszy synek ma prawie 12 m-cy, czy na kaszę gryczaną jest jeszcze za wcześnie ?

  • Magdalena

    Gosiu, kaszę gryczaną można podawać dzieciom już po 8 miesiącu. Kotlety są od 18 m.ż ze względu na to, że są smażone. Pozdrawiam.

  • marli

    czy te kotleciki mozna smażyć również?

  • http://www.ammniam.pl Magda

    Marleno, można smażyć, oczywiście.

  • Anna

    Nasze ulubione:) obtaczam w zmielonym siemieniu a do tego sos pieczarkowy mmmm:)

  • Magda Gembacka

    :-) Super zestaw z tym pieczarkowym sosem :-)