gryczki1

Gryczane kotleciki

Share Button

Kotlety z kaszy gryczanej  bez glutenu, jajka i laktozy. Szybka i prosta propozycja na obiad lub kolację.

Już grudzień. Tuż, tuż do świąt, a ja czuję się trochę jak niedźwiedź wybudzony z zimowego snu. Gdzie ja jestem ? O co chodzi ? Jakie święta ? ;-)

Dzisiaj mam dla Was jeszcze nieświąteczny, prosty przepis na kotleciki gryczane. W zeszłym roku robiłam podobne kotlety. Wersja aktualna nie zawiera jajek, które zastąpiłam mielony siemieniem lnianym.

Kacperkowi bardzo zasmakowały te kotleciki i często się o nie upomina.
Wygrały nawet z kotletami żółtymi, które Mały jadł do te pory najchętniej i trudno było go namówić na inne.
Za pierwszym razem był oczywiście opór, ale gdy tylko minął, kotlety gryczane zniknęły w oka mgnieniu. Od tej pory są ulubione.

Najczęściej podaję je z kilkoma warzywami np. buraczkami i brokułami, albo z brukselką i kiszonymi ogórkami.

Kotleciki gryczane

Danie dla maluszka po 18 m.ż.

Rozkład dań wg wieku jest rozkładem szacowanym. Każde dziecko jest inne i należy do jego diety podchodzić indywidualnie.Podając dziecku nowe danie,zawsze należy uważnie obserwować reakcję jego organizmu na ten posiłek. E. Lorenc, dietetyk.

Składniki:
1/2 szklanki kaszy gryczanej niepalonej (białej),
1 duża cebula lub dwie mniejsze,
3 łyżki zmielonego siemienia lnianego,
sól do smaku,
oliwa z oliwek.

Kaszę gryczaną należy dokładnie przepłukać, a następnie zalać 1,5 szklanki wody i gotować pod przykryciem do momentu, aż kasza wsiąknie wodę.
W tym czasie drobno posiekać i zeszklić na oliwie cebulę. Do ugotowanej, jeszcze ciepłe kaszy dodać cebulkę, siemię lniane i sól. Wszystko dokładnie wymieszać i ugnieść łyżką w taki sposób, aby część ziarenek kaszy się rozpadła się i powstała klejąca masa. Całość odstawić do lodówki na około 30 minut.
Następnie formować niewielkie kotleciki, obtaczać je w zmielonym siemieniu lnianym lub słoneczniku. Kotleciki usmażyć na niewielkiej ilości tłuszczu lub upiec w piekarniku nagrzanym do 180 °C przez 10-15 minut. Podawać z warzywami.

Smacznego !

Wskazówki:

  • Do kotletów można dodać np. posiekaną natkę pietruszki,
  • Siemię lniane można zastąpić zmielonymi płatkami owsianymi (wtedy kotlety będą zwierały gluten),
  • Piekąc kotleciki w piekarniku należy położyć je na papierze do pieczenia, a ich wierzch delikatnie posmarować oliwą (opcjonalnie).

 

Zobacz również:

11 komentarzy

  1. to ja Madzia pakuje i za kilka godzin będę u Ciebie i poproszę takie kotleciki co drugi dzień:D
    a zdjecia do zjedzenia takie smakowite

  2. Kotleciki lądują na naszym stole już po raz czwarty. Robię je wtedy gdy już nie mam pomysłu na obiad. Zastanawia mnie dlaczego są dla maluszka dopiero po 18 m-cu. Mój młodszy synek ma prawie 12 m-cy, czy na kaszę gryczaną jest jeszcze za wcześnie ?

  3. Gosiu, kaszę gryczaną można podawać dzieciom już po 8 miesiącu. Kotlety są od 18 m.ż ze względu na to, że są smażone. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *