Zaskakujący figowy sos winegret

Klasyczny sos winegret przygotowuje się z oliwy i octu albo soku z cytryny, można dodać do niego również musztardę. A gdyby tak pozbyć się oliwy, która tak naprawdę czyni ten dressing bardzo kalorycznym ? Czy zdajecie sobie sprawę, że 2 łyżki oliwy na porcję sałatki to około 248 pustych kalorii ? Wydaje się Wam, że jecie lekki niskokaloryczny posiłek, a okazuje się, że tak naprawdę dostarczacie organizmowi tyle kalorii, co po zjedzeniu hamburgera.

Poza tym oliwa i inne oleje jakie by nie były (organiczne, nierafinowane) są to produkty wysoko przetworzone, składające się głównie z czystego tłuszczu, a więc wcale nie takie zdrowe, jak się o nich powszechnie uważa. Zamiast nich zdecydowanie lepiej jeść produkty nieoczyszczone, a więc orzechy, nasiona, czy awokado. W ten sposób oprócz potrzebnego tłuszczu, dostarczymy naszemu organizmowi o wiele więcej witamin, błonnika i mikroelementów.

Mniej olejów w kuchni

Od dłuższego czasu w swojej kuchni do wszelkich olejów podchodzę ostrożnie i używam ich w małych ilościach, a tam gdzie nie jest to konieczne  zupełnie pomijam lub zastępuję wspomnianymi już wcześniej orzechami, nasionami lub awokado. Często wszelkie sałatki ze świeżych sałat i innych warzyw skrapiam tylko sokiem z cytryny, dodaję zioła i posypuję pestkami dyni, słonecznika, ect.

Poszukuję i eksperymentuję również z dressingami beztłuszczowymi. I właśnie niedawno natknęłam się na ten ciekawy figowy winegret, przygotowany przez Arta Smitha, który znajdziecie w książce „Spektrum” Deana Ornisha. Jest naprawdę pyszny. Spróbujcie dodać do niego nieco musztardy, aby nieco zaostrzyć smak. Sos ten znakomicie pasuje do wszelakich sałat na bazie zielonych warzyw liściastych.  Jestem ciekawa czy przypadnie Wam do gustu ? Dajcie koniecznie znać.

 

duet_winegrett2
 

Figowy winegret ( przepis z książki „Spektrum” Deana Ornish, str. 408, minimalnie zmodyfikowany)

Drukuj przepis

Składniki

  • 1/2 szklanki posiekanych suszonych fig
  • 1 1/2 łyżki posiekanej szalotki lub czerwonej cebuli
  • 1/2 szklanki wody
  • 1/2 szklanki prawdziwego soku jabłkowego (niesłodzonego)
  • 1/4 szklanki octu sherry
  • szczypta soli

Przygotowanie

1

Figi namoczyć w 1/2 szklanki gorącej wody i odczekać aż zmiękną.

2

Następnie zmiksować je wraz z wodą w której się moczyły i pozostałymi składnikami na gładki sos.

3

Można przechować go w lodówce przez 3-4 dni.

Spróbuj również

  • Margot

    Bardzo kusząca propozycja , taki inny , ale chętnie go przetestuję , mam nadzieje ze wkrótce

  • Magda Gembacka

    Tak, zupełnie inny, ale pyszny. Wypróbuj koniecznie i daj znać, czy Ci smakował :-) Ściskam

  • Magda Gembacka

    Alu, spróbuj koniecznie i daj znać, czy Ci pasuje :) Jest rzeczywiście zupełnie inny, ale pyszny.

  • Pingback: Sałatka ze śliwek i rukoli z cynamonowym dressingiem | Ammniam()